Pristupačnost za sve: Izazovi i rešenja za električna vozila u EU
Električna revolucija u automobilskoj industriji predstavlja ključnu tačku u ostvarivanju ambicioznih ciljeva Evropske unije u smanjenju emisija gasova sa efektom staklene bašte do 2040. godine.
Nedavna obaveza izvršnog potpredsednika Evropske komisije Maroša Šefčoviča i komesara za klimu Vopkea Hoekstre da do 2040. smanje emisije za 90% postavlja transport kao ključni sektor za ostvarivanje ovih ciljeva, budući da bi do 2030. godine mogao da čini čak 45% ukupnih emisija u EU.
Jedan od ključnih izazova na putu ka elektrifikaciji je pristupačnost električnih vozila za sve građane.
Evropska unija je već postavila ambiciozan cilj da do 2035. godine eliminira motore sa unutrašnjim sagorevanjem.
Međutim, da bi se ova tranzicija ostvarila, neophodno je rešiti dva ključna problema.
Prvi problem je vezan za lizing tržište. Polovina svih novih automobila iznajmljena je, a većina su službena vozila. Sedam najvećih lizing kompanija, u vlasništvu banaka, ili proizvođača automobila, poseduje vozni park od skoro 10 miliona automobila u EU.
Njihova obaveza elektrifikacije vozila ključna je za smanjenje emisija u transportu za dodatnih 26% do 2035. godine.
Drugi problem leži u službenim vozilima.
Osamdeset odsto građana EU kupuje polovne, a ne nove automobile, a tip automobila koji se danas iznajmljuje kao službeni određuje dostupnost polovnih automobila za 3-4 godine.
Elektrifikacija tržišta lizinga je ključna kako bi se električni automobili učinili dostupnim i pristupačnim svima.
Da bi ova tranzicija bila pravedna, neophodno je da se lizing kompanije obavežu na postepeno ukidanje vozila na fosilna goriva, s’ obzirom na značajne subvencije koje dobijaju.
Službeni automobili se velikim delom subvencionišu kroz smanjenje poreza, što svake godine košta poreske obveznike EU skoro 27 milijardi evra.
Maroš Šefčovič i Vopke Hoekstra obećali su preduzimanje mera kako bi se ubrzala elektrifikacija vozila, a to ne sme biti tek naknadna misao već temelj politike elektrifikacije automobila u budućnosti.
Neophodno je da EU ohrabri lizing kompanije da brže pređu na električna vozila i time ubrza tranziciju ka održivoj i ekološki odgovornoj mobilnosti.